събота, 4 септември 2010 г.

"Сидхарта" , Херман Хесе

Има един тип книги, които се различават от другите. Всички книги носят послание. Дори и да не възприемеш посланието на автора, извличаш послание, твориш послание... Но има един тип книги, които учат, остават в теб, градят те, намират хармонията ти и ти я показват.
Иван ми препоръча именно една такава книга - „Сидхарта” на Херман Хесе. Иска ми се да се полаская с факта, че си разменихме подобни препоръки. Аз му споделих моята книга-учение – „Девет разказа и Семейство Глас” на Селинджър.
„Сидхарта” е роман, който четях и си мислех – да такъв човек съм аз, това мога, това мисля, така искам да продължа и това да променя. Книга, която внася яснота в живота ти, поднася ти вариант на теб, за който можеш да почетеш, ако искаш... и ако накрая не стигнеш до себе си и не докоснеш цялата Вселена, която представляваш, няма да си изгубил. Просто ще си прочел едно странно книжле, за което може да се сетиш някой ден, когато ти е тежко и току виж – точно това ти е било нужно....

Коментар - обръщение към един евентуален читател, защото книгата предразполага към близост и интимност :)

Странно е, че говоря толкова префърцунено за някакви си 150 страници, но според мен, когато даден роман дойде в точния момент в един живот, в който се обърквам от всичко, си струва да му отдам подходящото внимание!! (независимо, че обожавам да съм объркана)

„ ... любовта може да се изпроси, да се купи, да се получи даром, да се намери на улицата, но не може да се открадне.”

„Ти си ти и не си ти.”

„Когато някой търси – каза Сидхарта, - лесно се случва окото му да вижда единствено онова, което търси, и той да не намери нищо, да не допусне нищо в себе си, защото винаги мисли само за търсения предмет, тъй като има някаква цел, тъй като е обсебен от тази цел. Да търсиш, занчи да имаш цел. Но да намериш, значи, че си свободен, разкрит, нямаш никаква цел. А ти, преподобни, може би наистина само търсиш, защото, докато преследваш целта си, не виждаш някои неща, които са току пред очите ти.”

„Мъдростта, която някой умен човек се опитва да сподели, звучи като глупост.”

2 коментара: