четвъртък, 20 март 2014 г.

"Сбогом на оръжията", Ърнест Хемингуей


ВНИМАНИЕ! Следва публикация съдържаща негативни настроения и черна субстанция, извадена от дълбините на душата на авторката! Да се чете под родителски контрол, или от читатели с наличие на мнение и правилна оценка за изказано такова. Да не се очаква качествен обзор на класика от 20. век.

Най-сетне приключих със „Сбогом на оръжията“ на Хемингуей. И о, Ърнест! Защо ме измъчи така?? Мислех, че се харесваме. Знае се, че обичам да съм позитивна що се отнася до книгите, които чета, най-малкото защото по това какви книги избирам, съдя за човека, който успявам да бъда. Но Хемингуей ме излъга с тази... и имам да кажа няколко неприятни неща за нея. Но преди това искам да заявя, че „За кого бие камбаната“ за мен е гениална и все още имам вяра в Хемингуей и го харесвам. Освен това изданието на Народна култура от 1979 е прекрасно на външен вид и аромат.

ВНИМАНИЕ! От тук следва критиката ми към велик писател без спирка и цензура. Моля лесно обидчивите да не четат! И тези, на които това е любимата книга!

Близо месец чета по-малко от 300 страници и всеки път се проклинам, че си го причинявам. Честно, имам чувството, че Хемингуей е бил в безпаричен момент и се е решил да напише поръчков розов роман в контекста на война. Исках да повръщам абсолютно всеки път, когато четях диалозите с главната героиня, мис Баркли. Защо съществуваш, мис Баркли?! Да си призная, може би основният ми проблем с книгата беше тя. Въобще не възразявах да чета за група мъже на война. Беше ми интересно, типично Хемингуейско, особено в частта след връщането му на фронта. Но не, 200 от 300 страници трябваше да разказват за най-отвратителната героиня в историята на литературата и абсолютно тъпо прекараното време с нея. Да, бихме могли да предположим, че Хемингуей е виновен – не познава жени, не може да пише жени и т.н. Не зная така ли е. Зная само, че мис Баркли е плоска, безхарактерна, което комбинирано с егоцентризма и‘ (макар да се опитва да го прикрие в „грижи“ за мъжа си) я прави непоносима за четене. И най-лошото е, че зная, че такива жени съществуват в действителност, а това някак си отнема от вината на Хемингуей. Мразя я! Буквално я мразя! Един ден толкова ме ядоса, че разказвах на приятели колко е абсурдна и не в хубавия смисъл. В онзи смисъл на нелепа!

И през цялото време си казвах „Издръж! Сигурно краят ще е драматичен и ще си заслужава.“ Не си заслужаваше!! Как може да пишеш цял роман за най-празната героиня и после да и‘ дадеш адски наситен от драма финал, червени завеси, аплаузи! Не може така. Вместо да се зарадвам, че най-сетне се случва нещо, че събитията следват един или друг ход на съдбата дрън-дрън, символизъм дрън-дрън, аз само се ядосах, че подобни събития ми отнемат правото да мразя отявлено мис Баркли. После се сетих че имам каквито си поискам права!

Съжалявам, че си го причиних и съжалявам, че този път Хемингуей не можа да го направи за мен. Както става ясно не препоръчвам тази книга, хванете каквото и да е друго на Хемингуей според мен!!

9 коментара:

  1. не че ще я прочета или може би по диагонал, че ме заинтригува малко тази мис Баркли, но ти определено в писането си като фойерверк- бляскав и разпръскващ се- явно е много досадна мис:)

    ОтговорИзтриване
  2. :D не съм очаквала подобна реакция! и да, ужасна е!

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен13 юли 2014 г., 0:09

    Как се надявате да "спасите света" с подобни коментари?
    Пробвайте Хемингуей в оригинал ..................
    или поне преводачът да е Димитри Иванов!

    ОтговорИзтриване
  4. Анонимен13 юли 2014 г., 0:14

    "Изгубена в превода" ли е "досадната мис" или Вие губите прогресивно желанието си "да спасите света"........?

    ОтговорИзтриване
  5. ехх прекрасно!! знаех си, че този момент ще настъпи, затова написах и двете анотации... не намирам за важно да се обяснявам, но ще го направя, защото вярвам в отворените дискусии. аз харесвам Хемингуей. просто не харесвам тази книга. и мисля, че имам правото да изразя това си мнение. в интерес на истината след разговор се оказа, че "Сбогом на оръжията" не се харесва и от други хора, така че не мисля, че нещо ми има :) би ми било адски интересно да разбера от къде идва настоятелната ви препратка за "спасяване на света", и бих ви помолила да не се вързвате толкова на думите на една хлапачка. ;)

    ОтговорИзтриване
  6. Забравихте ли?
    Като професия сте посочила "бъдещ спасител на Света :)".
    Разбира се, че не е необходимо да се обяснявате.
    Щом това, че и други не харесват тази книга, Ви успокоява.
    Ако прочетете малко повече за живота на Хемингуей, може би ще погледнете по-надълбоко в романа.
    Мисля, че ще Ви бъде интересно, явно сте будна "хлапачка" :)

    ОтговорИзтриване
  7. ?...................
    "спасителят" най после замълча ...........

    ОтговорИзтриване
  8. ами изказах мнението си на другия пост, на който сте оставили коментар, след което намерих за излишно да го правя и тук. аз уважавам правото на мнение на хората и ако мнението ви за мен се базира на една или друга статия в блога, не мисля да се опитвам да го променям, то е ваше право.

    ОтговорИзтриване